Welkom!

Tevens wordt dit een uitstalling van ontwerpen en kunstprojecten die ik als afgestudeerd theatervormgever/beeldend kunstenaar maak.





woensdag 16 maart 2011

Ideeën voor de vormgeving van de omgeving van Vogels


Na veel beeldmateriaal verzameld te hebben, zowel in Nederland en als in Berlijn, ben ik nu aan het uitzoeken wat ik daarvan wil en kan gebruiken om tot mijn ontwerp te komen.Ik ben op zoek naar elementen die kunnen transformeren en te maken hebben met onder andere stadsplattegrond, overgangsgebied, wolken.
Omgeving met bomen waar de Atheners de vogels zoeken.

Een verandering in het beeld met dezelfde elementen: van bomen naar fabriekspijpen; het bouwen van de stad, met de wolken die ze produceren, of sowieso de wolken die er zijn, omdat ze van het bos naar de lucht gaan.
Fabriekspijp die ook als trap kan dienen.


Wolkenkoekoeksstad is een overgangsgebied: doordat de palen omlaag kunnen, kunnen de bomen dienen als slagbomen en is de kruin van de boom tot wolk getransformeerd.


Of de wolken zijn verplaatsbaar en komen naar beneden. De palen zijn ook te bewegen en kunnen de contouren van huizen vormen.
Of de palen die bomen waren, kunnen transformeren in torens.

Er kan een soort stadsplan ontstaan: een netwerk van wegen, muren, wolken en huisjes.
Meetpalen die zowel kunnen dienen als onderdeel van het bouwen van de stad, alswel om vogels op te plaatsen.
Tussen de palen kunnen weer lijnen geplaatst worden, waardoor het idee van een grote tent, bijvoorbeeld een circustent ontstaat. Dit kan de suggestie wekken van een geheel/een (fantasievolle)plek .


Stadselementen
De mensen bouwen een stad voor de vogels. De stadselementen zijn dus kleiner dan dat de mensen zijn. Wolkenkoekoeksstad is voor de Atheners een utopie, dus wat dat betreft klopt het als zij, de mensen, er eigenlijk niet in passen.

Het constructieve, ook in de vorm van daken en de markeringselementen vind ik hieraan goed.
Bruikbare elementen: wolken, fabriekspijp, huizen.
Het gebouw zou doorgetrokken kunnen worden en dan als de muur fungeren. Door de open constructie zou het  tegelijkertijd ook de stad zelf kunnen zijn.

Een ander idee is om juist de hoogte in te gaan, waardoor de mensen die bij de vogels willen komen wonen, moeilijker bij de stad kunnen komen.
De heldere beeldtaal in vorm en kleur en de omheining in de lucht vind ik inspirerend.

Nog een mogelijkheid is om de drie werelden(van mensen, vogels en goden) naast elkaar te plaatsen in plaats van boven elkaar.
Links de bomen(mensen), rechts de wolken (goden) en in het midden de vogels met een omheining en slagboom. Waar wachtershuisjes bij zouden kunnen staan. Het leuke daarvan vind ik dat deze sterk doet denken aan een vogelhuisjes, maar dan zo groot dat er een mens in past.
De markering op het huisje vind ik sterk werken, net zoals het rood-wit op een slagboom bijvoorbeeld.
Links zie jeen plattegrond,. Ook dit vind ik een interessant element om misschien als basisvorm te gebruiken voor het decor. Daar kunnen bijvoorbeeld vogelhuisjes aan bevestigd worden.

Een element wat kan transformeren van boom tot toren of dak.




Plek voor de vogels

1. Op draden

De vogels kunnen aan de kabels bevestigd worden of  eventueel ook nog huisjes aan gehangen. Zo ontstaat de stad in de lucht. Ik vind het ook wel leuk dat het echt voorkomt dat vogels vaak op die kabels zitten. Daarnaast komt ook de dakvorm in deze torens mooi naar voren. Dat de constructie goed te zien is, vind ik wel passen bij de tekst: het gaat over bouwen. Een open constructie heeft iets industrieels en geeft het idee dat er nog steeds gebouwd wordt.



2. Op palen

Voorbeelden van wonderlijke poorten. De vogels hebben door de palen echt een eigen plek.

Een voorbeeld van een muur tussen palen geplaatst. Op de palen een vorm waardoor de associatie met een huisje/torentje kan ontstaan.


Wonderlijke vorm voor de muur bijvoorbeeld.

Hieboven en hieronder zijn voorwerpen te zien die mij inspirererden tot het idee dat op de palen, die eerst bomen waren, de muur kan worden gebouwd. Daar kunnen dan weer huisjes en/of wonderlijke torentjes op te zien zijn, door bijvoorbeeld licht/schaduwwerking of projectie.


3. Op hoedjes

Voorbeeld voor mij waarin kostuum, ruimte en vogels bij elkaar komen. De rode hoedjes vind ik erg sterk werken. Misschien zou dus op een hoedje een vogel bevestigd kunnen zijn. Ik vind het ook inspirerend dat de vogel op het huisje is geplakt, zo is tegelijk een ruimte van de vogels en van de mensen. Het huisje is wat hoger. De mens heeft een trapje nodig, om meer toenadering tot de vogels te krijgen.


Wat ik hier interessant aan vind, is dat de vorm herkenbaar is als een gebouw voor de mens, maar door de kooiconstructie is het voor vogels.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten