Welkom!

Tevens wordt dit een uitstalling van ontwerpen en kunstprojecten die ik als afgestudeerd theatervormgever/beeldend kunstenaar maak.





dinsdag 15 maart 2011

Inspiratie voor de kostuums in/van Vogels

Onder andere geinspireerd door het feit dat Vogels in de oudheid geschreven is, heb ik beeldmateriaal gezocht van hoe mensen toen gekleed gingen, zowel 'normaal' als op het toneel. In deze klederdracht zag ik veel aspecten die mij aan elementen van vogels deden denken, bijvoorbeeld de plooival als veren. Ik vind het namelijk interessant om in de kostuums een vertaalslag te laten zien geinspireerd door vogels in plaats van acteurs letterlijk een vogelpak te geven. En in de kleding/kostuums uit het gebied en de tijd van Aristofanes vind ik daar veel inspiratie voor. 



Door bijvoorbeeld plooival kunnen er ook veren gesuggereerd worden.

In het Neues Museum in Berlijn was veel Egyptische kunst te zien, en daar heb ik vele voorbeelden van combinaties tussen vogel en mensfiguren gezien.
Mooie heldere patronen die niet letterlijk veren uitbeelden, maar wel sterk in die richting gaan, ze zouden kunnen suggereren.
In de foto hierboven en hieronder is te zien hoe vogels ook op het hoofd afgebeeld worden.
Dit inspireert mij tot het idee dat de vogels uit het koor poppen (in de vorm van vogels) op hoeden zijn. Deze vogels kunnen de acteurs dan bijvoorbeeld van hun hoeden afhalen en ergens in het toneelbeeld plaatsen.
Een vogel vastgehouden door een mensfiguur, de vogel zou een te manipuleren pop kunnen zijn. (bijvoorbeeld in de scene dat de twee mannen de vogels zoeken doormiddel van 2 gekochte wegwijsvogels)
In de afbeelding die hierboven en hieronder te zien is, zijn er figuren te zien in de combinatie: mensenlichaam met vogelkop en vogellichaam met mensenkop en vogels op en paal of staf. Dit vind ik een interessante vorm om de vogels van het koor weer te geven, omdat deze helemaal vogel zijn, en de 2 mannen nooit zo kunnen worden. De hop zou dan bijvoorbeeld een pop met een mensenkop maar dan wel met snavel en verentooi op de kop en een vogellijf. Deze pop kan dan gemanipuleerd worden door de dienaar van de hop. Het past naar mijn idee inhoudelijk ook wel dat de vogels gemanipuleerd worden, want de poppenspelers zijn 'dienstbaar' aan de poppen (de vogels zouden immers alle macht kunnen hebben volgens de Atheners), maar tegelijkertijd bespelen de mensen de vogels wel (zoals de Atheners die de vogels voor hun eigenbelang de vogels ompraten een stad te stichten).
Heldere beeldtaal in de patronen van het lijf.
Voorbeeld van hoe de achterkant van de vleugels eruit zou kunnen zien.
Het voorbeeld waarbij de mensen nog het meest mens zijn en alleen als vogel-element vleugels vast te houden, en daarbij zijn dan ook nog wel hun eigen armen ook te zien.
Een schilderij die ik gezien heb in Alte Nationalgalerie; ideeen voor materiaalkeuze en bijvoorbeeld een waaier als vleugel(s), deze waaier heeft wel letterlijk veren, maar doordat je een gebruiksvoorwerp gebruikt als vleugel zijnde, is het voor mij toch een transformatie in plaats van letterlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten